Jag har äntligen börjat komma in i lite bra rutiner. Den senaste månaden (eller det senaste halvåret kanske?) har jag knappt orkat ta några initativ alls och det har blivit allt för många ensamkvällar framför tvn, datorn, chipsskålen elller godispåsen. Jag har slarvat med maten, inte orkat träna och sovit alldeles för mycket. Trots det har jag har känt mig trött, håglös och undrat om den där energiska och entusiatiska tjejen som jag en gång var har försvunnit för gott. Det blir ju lätt så, som en nedåtgående spiral. Man känner sig lite nere och stänger in sig vilket leder till att man hinner tänka och älta för mycket, tycker synd om sig själv, tappar mer energi och orkar ännu mindre.
 
Men nu, nu vänder det. Man ska väl inte ropa hej, men jag tror att jag börjar hitta tillbaka till mig själv. Jag har fått tillbaka viljan att aktivera mig. Jag pendlar inte längre till Älmhult och har plötsligt hur mycket tid som helst på kvällarna. Jag bjuder in mig själv till Lets Dance-kväll hos Gabbi, bowlingkväll i Helsingborg och söndagmiddag hos släkten i Bjärred. Jag går på VIP-shopping på HM, letar bagels på Coop och blir inspirerad att laga nya maträtter. Och så har jag börjat spela korpen igen. Match varje torsdag och det är intensivt, jobbigt och kul som fan. Dessutom har jag insett att min kondition är alldeles för dålig för att jag ska orka hela matcherna och beslutat mig för att komma igång med löpningen också. Är precis hemkommen från en kvällsrunda och det kändes lätt, mysigt och helt rätt.
 
Mina bra rutiner har nog även en del att göra med Utmaningen. Det är egentligen Linn och Gabbes grej som jag har hoppat på och det är en fantastisk motivationshöjare för att träna och äta nyttigt. Utmaningen går ut på att så många löppass du genomför på en vecka, lika många dagar får du unna dig att äta sötsaker (att springa efter en fotboll räknas också som tur är). Ingen träning = inget lördagsgodis. Äter du en semla på semmeldagen får du väga upp det med en löptur. Ett perfekt koncept alltså och det här är visserligen bara andra veckan men än så länge har det gått över förväntan.
 
Nu ska jag hoppa in i duschen, slänga i mig en macka och krypa i säng tidigt. Och drömma om en ljus framtid.
 
 

2 kommentarer

Linn

05 Mar 2014 06:05

Vilken vändning, helt plötsligt låter ditt liv jättekul! Hittade du nåt på VIP-shoppingen på H&M?

Svar: Hmm formulerade mig lite fel där kanske, rabblade upp lite saker som händer just nu så jag har inte varit på allt än. VIP-shoppingen är imorgon, de bjuder på frukost från Espresso House och så får man 20% rabatt på ett köp :)
Felicia

mormor

05 Mar 2014 08:29

Grattis! Vårljuset hjälper en del också. Bra idé med sötsakerna. Ingen kaka till kaffe förrän efter promenad. Jag kämpar med att få i gång åldersanpassad träning. Kram

Kommentera

Publiceras ej